Uber eller taxi?

11.1.19

Denne forelesningen har vi lært om delingsøkonomi og hvordan den åpner opp nye dører, trussel mot eksterne aktører og sammenhengen mellom transaksjonskostnader, nettverkseffekter og delingsøkonomien. Enkelt fortalt er delingsøkonomi transaksjoner mellom privatpersoner ved bruk av digitale plattformer. Noen eksempler på delingsøkonomi er Air BNB og uber som de fleste har hørt. Her kan man enkelt leie ut leiligheten sin eller finne nærmeste sjåfør med bare noen få tastetrykk.

Delingsøkonomi

 

Delingsøkonomi åpner opp en ny verden der man kan senke transaksjonskostnadene ved å bruke blant annet apper for å finne tilbydere. Uber er et godt eksempel på hvordan delingsøkomien vokser raskt og gir hard konkurranse mot eksterne aktører. Hvordan skal vi forholde oss til delingsøkonomien i norge? Bør vi stoppe den eller bør vi bruke den til fordel? Hvordan vil dette se ut over lengre tid. Nå i dag er ikke uber lenger tilgjengelig i Norge, jeg skal se litt nærmere på dette og drøfte litt om ulemper og fordeler med dette selskapet.

Uber vs. taxi

Uber er ikke regulert med tanke på lov forhold i Norge og bidrar heller ikke til skattebetaling på lik linje som andre transporttjenester. Det stiller ingen krav til noen løyve og hvem som helst med bil og lappen kan derfor kjøre uber. Uber fikk en markant vekst og ble stor trussel mot eksisterende aktører som Oslo taxi. Mange var skeptiske til dette fordi det virket usikkert og truende mot arbeidsplasser, har selv kjørt mye uber og mye taxi og kan ikke påstå at jeg har merket så veldig stor forskjell. Ettersom man kan rate sjåførene i uber appen er min opplevelse at disse gjør en ekstra innsats for å gjøre turen mer behagelig.

Mange påstår at det å sette seg i en uber er som å sitte på med fremmede, men man vet mer om uber sjåføren din enn det du vet om taxisjåføren med løyve. Med tanke på at alle uber sjåfører har egen profil med rating fra kunder og nødvendige opplysninger gir dette trygghet til forbrukeren. Det er bra med konkurranse i markedet, det vil senke prisene og øke etterspørselen, noe som er positivt for norsk økonomi.

 

2 Comments on “Uber eller taxi?”

Legg igjen en kommentar til Prabudh Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *