Måle effekten av et innlegg

Jeg skal nå skrive et innlegg av hva sosial kommunikasjon er samtidig som jeg skal vise til hvordan man kan måle effekt av et innlegg.

 

Nytteverdien av sosiale medier har blitt større enn noen gang. Facebook, Instagram og Snapchat er noen av kanalene det er helt normalt å benytte i hverdagen. Det er blitt så enkelt å kommunisere med hverandre enten det er i privat setting eller på jobb. Ved å bruke disse plattformene strategisk åpnes det opp muligheter for å utvikle og påvirke arbeidsplassen, oss selv og samfunnet.

 

Vi bruker disse mediene til relasjoner mellom mennesker, enten det er eksterne eller nye aktører. Livet på nett har blitt mer personlig enn det var for noen år tilbake, svartiden er kort og video Chat er i hyppig vekst.

 

Likes

 

Jeg har i den oppfatning at mange har en mening og en tanke om at antall likes avgjør om et innlegg er suksessfullt eller ikke. Dette Stemmer svært sjeldent, likes har lite å gjøre med innflytelse på followers. For å avgjøre om innholdet har gitt effekt må man se nærmere på om followers/kundene har blitt engasjerte, motiverte eller påvirket av innholdet av innlegget. Ikke at man har skumlest, trykket på” like” for å så scrolle videre nedover på siden.

 

8 måter å måle effekt på

 

VI skal nå se på en modell som handler om effektiv beregning av innholdsmarkedsføring. Her dreier det seg 8 punkter som gjør det mulig å måle effekt. (Wilhelmsen, Nisja,  2017 s. 298)

 

 

  1. Direkte trafikk til nettsiden

Hvis vi ser på dette punktet som dreier seg om å utløse trafikk. For å utløse og øke trafikk er det viktig med en god landingsside som fanger kundens oppmerksomhet og interesse over tid.

 

  1. Lesetid

Tiden lesere bruker på et innlegg

 

 

  1. Kommentarer

Kommentarer får frem positiv og negativ respons fra brukere. Dette er en fin måte for avsender å se hvilke meninger folk har om temaet.

 

 

  1. Delinger

Delinger er en mye mer solid måling om hvor godt et innhold er, terskelen for å dele et innlegg er betraktelig høyere enn det å like et innlegg. Dette viser at man har fanget interessen og skapt egnasjement hos brukeren. Et problem som oppstår ofte ved delinger er at det deles i privat setting enten det er skjulte kontoer eller en til en, dette er ikke målbart og kalles” dark social”.   (Wilhelmsen, Pål,  2017 s. 299)

 

  1. merkevarekjennskap og delinger

Den mest tradisjonelle måten for å undersøke merkekjennskap er spørreundersøkelser. Ulempen med dette er en svart tidkrevende prosess. Fordelen med dette er at man får en direkte tilbakemelding om påvirkningskraften til innlegget for hvert enkeltindivid.

 

 

  1. klikk og seertall

Klikk og seertall gir en indikasjon på hvor godt distribuert innlegget er. Det har ingen måleefekt på hvor godt innlegget er. Da har man nødt til å gå mer i dybden for å se hva hvilke meninger man har fremprovosert.

 

 

  1. Eksternt motivert distribusjon

Søkemotortrafikk Handler om hvor synlig innlegget er i søkemotorer. Dette styres av algoritmer som måler hvor godt innlegget er. Algoritmene blir bare bedre og bedre på å måle å sette så hvis innlegget kommer høyt opp er det høyt sannsynlig et godt innlegg.

 

 

  1. Omsetning

Omsetning er indikasjon på at man når mange kunder og skaper suksess. Ved å generere salg gjennom et innlegg åpner muligheten for å tracke kunden gjennom hele reisen fra man trykker på linken til kjøpet foretas.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *