Måle effekten av et innlegg

Jeg skal nå skrive et innlegg av hva sosial kommunikasjon er samtidig som jeg skal vise til hvordan man kan måle effekt av et innlegg.

 

Nytteverdien av sosiale medier har blitt større enn noen gang. Facebook, Instagram og Snapchat er noen av kanalene det er helt normalt å benytte i hverdagen. Det er blitt så enkelt å kommunisere med hverandre enten det er i privat setting eller på jobb. Ved å bruke disse plattformene strategisk åpnes det opp muligheter for å utvikle og påvirke arbeidsplassen, oss selv og samfunnet.

 

Vi bruker disse mediene til relasjoner mellom mennesker, enten det er eksterne eller nye aktører. Livet på nett har blitt mer personlig enn det var for noen år tilbake, svartiden er kort og video Chat er i hyppig vekst.

 

Likes

 

Jeg har i den oppfatning at mange har en mening og en tanke om at antall likes avgjør om et innlegg er suksessfullt eller ikke. Dette Stemmer svært sjeldent, likes har lite å gjøre med innflytelse på followers. For å avgjøre om innholdet har gitt effekt må man se nærmere på om followers/kundene har blitt engasjerte, motiverte eller påvirket av innholdet av innlegget. Ikke at man har skumlest, trykket på” like” for å så scrolle videre nedover på siden.

 

8 måter å måle effekt på

 

VI skal nå se på en modell som handler om effektiv beregning av innholdsmarkedsføring. Her dreier det seg 8 punkter som gjør det mulig å måle effekt. (Wilhelmsen, Nisja,  2017 s. 298)

 

 

  1. Direkte trafikk til nettsiden

Hvis vi ser på dette punktet som dreier seg om å utløse trafikk. For å utløse og øke trafikk er det viktig med en god landingsside som fanger kundens oppmerksomhet og interesse over tid.

 

  1. Lesetid

Tiden lesere bruker på et innlegg

 

 

  1. Kommentarer

Kommentarer får frem positiv og negativ respons fra brukere. Dette er en fin måte for avsender å se hvilke meninger folk har om temaet.

 

 

  1. Delinger

Delinger er en mye mer solid måling om hvor godt et innhold er, terskelen for å dele et innlegg er betraktelig høyere enn det å like et innlegg. Dette viser at man har fanget interessen og skapt egnasjement hos brukeren. Et problem som oppstår ofte ved delinger er at det deles i privat setting enten det er skjulte kontoer eller en til en, dette er ikke målbart og kalles” dark social”.   (Wilhelmsen, Pål,  2017 s. 299)

 

  1. merkevarekjennskap og delinger

Den mest tradisjonelle måten for å undersøke merkekjennskap er spørreundersøkelser. Ulempen med dette er en svart tidkrevende prosess. Fordelen med dette er at man får en direkte tilbakemelding om påvirkningskraften til innlegget for hvert enkeltindivid.

 

 

  1. klikk og seertall

Klikk og seertall gir en indikasjon på hvor godt distribuert innlegget er. Det har ingen måleefekt på hvor godt innlegget er. Da har man nødt til å gå mer i dybden for å se hva hvilke meninger man har fremprovosert.

 

 

  1. Eksternt motivert distribusjon

Søkemotortrafikk Handler om hvor synlig innlegget er i søkemotorer. Dette styres av algoritmer som måler hvor godt innlegget er. Algoritmene blir bare bedre og bedre på å måle å sette så hvis innlegget kommer høyt opp er det høyt sannsynlig et godt innlegg.

 

 

  1. Omsetning

Omsetning er indikasjon på at man når mange kunder og skaper suksess. Ved å generere salg gjennom et innlegg åpner muligheten for å tracke kunden gjennom hele reisen fra man trykker på linken til kjøpet foretas.

4 enkle steg til hvordan akkurat du kan starte egen nettbutikk

1 Hva skal du selge

Å starte nettbutikk er enkelt, det eneste du trenger en ide om hva du vil selge. Det å starte egen nettbutikk er veldig lærerikt og ikke minst gøy, det gir deg mulighet til erfaring samtidig som det gir deg mulighet til å selge akkurat det man ønsker. Man kan starte en nettbutikk uten noe som helst innskudd i egenkapital, noe jeg synes er svært inspirerende.

 

2 Hvordan skal du selge det

Shopify er en digital tjeneste som gjør det lett for alle å opprette nettbutikk. Det er en gratis tjeneste, men om man ønsker alle funksjoner koster det penger. Fra vår side som hadde dette som en eksamensoppgave var det ganske greit at tjenesten var gratis. Når vi skulle selge sokker fant vi et hav av utvalg på Alibaba.no og fant ut at vi kan bestille direkte fra denne siden.

 

3 Formidle varer til kunder

Gjennom Shopify laster man ned Oberlo som er en APP der vi importerer varer til kunder direkte fra leverandør. Dette gjør at man slipper å ha et varelager og kan derfor bruke ressurser andre steder som for eksempel annonsering, man knytter seg dermed til null risiko. ulempen med denne måten å drive nettbutikk er at man har lite kontroll over varene, man har ikke oversikt om hvordan, når og i det hele tatt om varene blir sendt. Dette er elementer som kan bidra til å svekke butikkens omtale dersom ting ikke går i orden. Derfor kan det være lurt å sitte på eget varelager og sende ut bestillinger selv når ordre tikker inn.

 

4 Betalingsform

Stripe er en betalingsform som er til å stole på. Vi har selv testet ut denne betalingsmetode, den er lett å implementere og transaksjonen når kjøpet foretas går smertefritt og pengene kommer inn på konto etter et par dager.

 

Lykke til!

Da er du Good to Go. Nå er det bare å sette i gang med annonsering av nettbutikken og selge til venner og familie. Vi annonserte våre Instagram innlegg for 200 kr. Dette bidro til at vi nådde 10 000 brukere og genererte 3 salg, nok til å dekke kostnadene.

6 enkle steg for å komme i gang med E-post markedsføring

1) Gjøre det lett å melde seg på

Her er det viktig å gi kunden en grunn til å gi fra seg sin E-post, det kan man gjøre på mange måter å gjøre det på, noen av de enkleste er oppsummert under her.

  • Konkurranse
  • Rabattkode
  • Informasjon om lansering
  • Tilgang til et arrangement
2) Velg riktig verktøy

Det er mange verktøy å bruke, men her er 3 enkle program som man kan benytte seg av. Personlig har jeg brukt mailchimp fordi du har veldig mange gratisfunksjoner og det er enkelt å ta i bruk. Jeg vil tørre å påstå at dette er det vanligste gratis programmet for E-post markedsføring.

3) Velg riktig type e-post

Når man sender ut en E-post er det viktig at man skaper interesse og engasjement for leseren, det er derfor ekstremt viktig å ha et interessant og catchy emnefelt.

Ulike type eposter man kan sende ut er

  • Nyhetsbrev
  • Tilbudsmail
  • Kunngjøring
  • Invitasjon til arrangement
  • Transaksjonsmeldinger
  • Remarketing

 

4) Skrive e- poster som blir lest!!

Her er det viktig å ha en strukturert mail som er klar og tydelig slik at kunden lett kan klikke seg videre til siden man annonserer.

 

5) Ha gode landings sider
  • Siden må ha en sammenheng med kampanjen din
  • Ha et mål og et budskap
  • Tilfredsstille en målgruppe

 

6) Målbare resultater

Dette er det viktigste punktet for fremgang og suksess. I alle bedrifter og organisasjoner er det viktig å ha målbare resultater slik at man kan hele tiden har noe å jobbe mot. De viktigste målingsformene har jeg oppsummert nedenunder.

  • Unike åpninger:Hvor mange som har åpnet
  • Bounces: Antall e-poster som ikke er åpnet
  • Avmeldinger: Hvor mange som har meldt seg av listen din
  • Clickthrough rate: Hvor mange som klikket på en link
  • Salg: Hvor mange salg som er generert fra e posten

 

Lykke til!

GDPR

De fleste har sikkert hørt om GDPR, det virker kanskje komplisert, men det er egentlig ganske enkelt. GDPR står for general data protection regulation og er innført for å styrke personvern ved databehandling. Det er en ny EU lov som skal gi deg kontroll over informasjonen din på nett. Denne loven er til slik at persondata ikke havner på avveie og dermed blir beskyttet mot misbruk. En av grunnene til at media har hauset opp dette er på grunn av konsekvensene ved overskridelse av denne loven. Overskridelse av loven kan gi bot på opp til 4% av bedriftenes omsetning, noe som kan gi fatale konsekvenser for de store aktørene på markedet. Derfor blir det brukt mye tid og ressurser på å utvikle gode løsninger som rydder opp og automatiserer slike prosesser.

Google doc

kreativt og smart

I bachelor programmet digital markedsføring ble vi allerede ved første forelesning oppfordret til å jobbe sammen i google doc. Google doc er en smart og effektiv måte å samarbeide med andre på, enten om det er kollegaer eller studentgrupper. Google doc er enkelt og greit er tradisjonelt word dokument som er digitalisert. Her gir det mulighet for å koble seg opp med andre brukere og skrive på samme dokument. Man velger selv hvem man vil skrive med og hvor mange. Dette gjør prosessen mer effektiv og åpner opp for innspill og implementering. Min personlige erfaring med denne arbeidsmetoden er at det tok litt til å tilvenne seg å jobbe på denne måten, men når man blir vandt til det vil notater, gruppeoppgaver  og brainstorming bli både mer kreativ og produktiv. 

 

Uber eller taxi?

11.1.19

Denne forelesningen har vi lært om delingsøkonomi og hvordan den åpner opp nye dører, trussel mot eksterne aktører og sammenhengen mellom transaksjonskostnader, nettverkseffekter og delingsøkonomien. Enkelt fortalt er delingsøkonomi transaksjoner mellom privatpersoner ved bruk av digitale plattformer. Noen eksempler på delingsøkonomi er Air BNB og uber som de fleste har hørt. Her kan man enkelt leie ut leiligheten sin eller finne nærmeste sjåfør med bare noen få tastetrykk.

Delingsøkonomi

 

Delingsøkonomi åpner opp en ny verden der man kan senke transaksjonskostnadene ved å bruke blant annet apper for å finne tilbydere. Uber er et godt eksempel på hvordan delingsøkomien vokser raskt og gir hard konkurranse mot eksterne aktører. Hvordan skal vi forholde oss til delingsøkonomien i norge? Bør vi stoppe den eller bør vi bruke den til fordel? Hvordan vil dette se ut over lengre tid. Nå i dag er ikke uber lenger tilgjengelig i Norge, jeg skal se litt nærmere på dette og drøfte litt om ulemper og fordeler med dette selskapet.

Uber vs. taxi

Uber er ikke regulert med tanke på lov forhold i Norge og bidrar heller ikke til skattebetaling på lik linje som andre transporttjenester. Det stiller ingen krav til noen løyve og hvem som helst med bil og lappen kan derfor kjøre uber. Uber fikk en markant vekst og ble stor trussel mot eksisterende aktører som Oslo taxi. Mange var skeptiske til dette fordi det virket usikkert og truende mot arbeidsplasser, har selv kjørt mye uber og mye taxi og kan ikke påstå at jeg har merket så veldig stor forskjell. Ettersom man kan rate sjåførene i uber appen er min opplevelse at disse gjør en ekstra innsats for å gjøre turen mer behagelig.

Mange påstår at det å sette seg i en uber er som å sitte på med fremmede, men man vet mer om uber sjåføren din enn det du vet om taxisjåføren med løyve. Med tanke på at alle uber sjåfører har egen profil med rating fra kunder og nødvendige opplysninger gir dette trygghet til forbrukeren. Det er bra med konkurranse i markedet, det vil senke prisene og øke etterspørselen, noe som er positivt for norsk økonomi.

 

65 % skatt!

7.1.19

Denne forelesningen tok for seg utviklingen av ny teknologi, hvordan dette påvirker samfunnet og hvordan vi bør tenke for å bli best mulig rustet for fremtiden. Vi fikk et innblikk i hvordan teknologien og digitaliseringen kan påvirke arbeidslivet fremover i tid både i positiv og negativ forstand. Hvordan vil arbeidslivet se ut om 10 år dersom stillinger blir automatisert av roboter? Vil det påvirke økonomien?

65% skatt

Stadig lavere oljeinntekter og eldrebølgen i vente har vi nødt til å iverksette tiltak for å gjøre endringer i samfunnet. Ved å dekke de samme utgiftene i dag etter eldrebølgen har inntruffet vil vi måtte betale hele 65% skatt. Dette mener samfunnsøkonom Jørn Vattsø, professor hos NTNU. 

Skremmende høye tall synes nå jeg, for å kunne unngå en slik skattesmell i årene vi har i vente har vi nødt til å øke produktiviteten i arbeidslivet, hvis ikke vil vi ikke klare å få inn nok midler til å dekke utgiftene i fremtiden. ikke bare må vi jobbe mer, men vi må også jobbe smartere. Smartere på den måten at vi må lære av andre land som ligger mye lenger fremme enn oss i bruken av teknologi. Teknologien må tas i bruk for å automatisere og effektivisere arbeidsprosesser som er krevende og tar tid. Dette bør og kommer mest sannsynlig til å bli vårt nye satsningsområde hvis oljeinntektene fortsetter som i dag. Vi må tørre å satse på nye ting som kan virke litt skummelt, men som vi vet kommer til å bli aktuelt for fremtiden. AI (Artificial intelligence) er allerede stort i Kina med blant annet selvstyrene biler, varelevering med droner og roboter i administrativt arbeid. Vi bør ta steget videre.